Bullet Journal – co to je a jak vám to může pomoct?

13.10. 2019Kateřina Jandlová66x0

Bullet Journal, zkráceně BuJo, jsem objevila někdy začátkem roku 2019. Ale tehdy jsem to brala jen jako velice dekorativní způsob vedení diáře na nepochopitelně tečkovaném papíře. Celkem jsem si ujížděla, no, vlastně si pořád dost ujíždím na sledování videí, jak někdo takové diáře zdobí.

No jen se koukněte sami, jak pěkně to vypadá! Na Youtube stačí zadat do hledání „bullet journal“ a vyskáče vám hromada videí. Namátkou jsem vybrala jedno čerstvé. Na začátku asi dvě minutky jen mluví, ale pak začne zdobit a to je paráda.

Ale to bylo celé. Neměla jsem nejmenší chuť se do něčeho takového pouštět. Navíc jsem měla celkem čerstvě svůj Filofax Malden, kterej nebyl z nejlevnějších, takže nějaká změna diáře nepřicházela v úvahu.

Ale jako milovník veškerého papírenského zboží jsem tohle všechno alespoň sledovala. Ve skupině Planner lovers v České republice na Facebooku je spousta šikovných holek! O pinterestu a instagramu ani nemluvím!

Varuji vás před vyhledáváním, je to návykové! Ale pokud za sebe převezmete riziko, tak zkuste:

  • bullet journal
  • bujo
  • bullet journal clasic
  • habit trackers
  • daily log bujo
  • a pak sledujte, jaké různé tagy a hastagy vám to nabízí a kdoví, kam se všude dostanete

Ale vtipné je, že o tomhle BuJo vůbec není. Začátkem června vyšla v nakladatelství Jan Melvil Publishing kniha Metoda Bullet Journal, dala jsem si ji do záložek na internetu, sem tam jsem se na to podívala, ale s objednáním jsem váhala. I když jsem věděla, že s knihou vydanou u Melvila v podstatě nemůžu šlápnout vedle.

V srpnu jsem byla v jednom krásném kavárno-knihkupectví Křižovatka v Semilech a, i když jsem původně doufala v nového Austina Kleona a jeho Ukaž co děláš, padla mi do ruky jiná kniha. Hádáte správně. Byla to Metoda Bullet Journal od Rydera Carrolla. 

Okamžitě, ještě v kavárně, jsem se do ní začetla. A nemohla jsem se od ní odtrhnout. Za pět dní jsem ji měla dotčenou a moje uchvácení neznalo mezí.

Na Facebooku existuje i skupina přímo pro BuJo, kde se prezentuje tak, jak ho autor vymyslel – Bullet Journal – tipy a triky. Tam se scházejí lidé, kteří používají bujo v jeho základní, čisté formě. I když ve všeobecném povědomí utkvěla hlavně jeho dekorativní forma.

Mrzí mě, když v nějakém statusu čtu:

  • „líbí se mi bujo, ale nemám na něj čas / talent…“
  • „líbí se mi bujo, ale potřebuju plánovat na celej rok dopředu a fakt nemám čas si ho připravit“
  • „líbí se mi bujo, ale…“

Protože tohle nejsou důvody, proč BuJo nepoužívat. Proto jsem se rozhodla napsat tenhle článek. A proto na něj odkazuju z ePrůvodce. Protože BuJo je pro každého a opravdu dokáže zázraky. Po pravdě si teď dost pohrávám s myšlenkou, která by mohla techniku užívanou v BuJo využít i pro Rozptylovací sešit. Nebo opačně vlastně, upravit sešit pro užití v BuJo.

Každopádně, abych neztratila nit. Metoda Bullet Journal spočívá v rychlých zápisech během dne, které si večer rozdělíte do kolekcí. Hodně ve zkratce.

Úplně nejlepší na tom je, že neexistuje žádné nepřekročitelné pravidlo. Prostě si to píšete tak, jak vyhovuje vám.

A už jsem taky pochopila význam tečkovaného papíru! Není tak svažující jako řádky, natož čtverečky, ale zároveň poskytuje pevné body, když je potřebujete.

Pokud chcete metodu BuJo vyzkoušet, tak směle do toho! Nemusíte si nutně hned kupovat knihu, ale za sebe můžu říct, že je to dobrá investice. Ovšem inspiraci můžete hledat i jinde, některé už tu padly, ale ať je to pohromadě:

Jak tedy vést BuJo v jeho základní formě? A proč vlastně?

BuJo se píše ručně, existuje sice podpůrná aplikace, ale hlavní přínos je právě to psaní rukou. Poslední dobou jeho výhody zmiňuju snad všude, tak mi odpusťte, pokud se budu opakovat:

  • Zastavení – doba je uspěchaná a udělat si chvilku pro sebe je hrozně důležité
  • Relax – to souvisí s předchozím bodem, ale myslím, že si zaslouží vlastní odrážku, prostě si u toho odpočinete
  • Když píšete rukou, zapojují se v mozku jiné části, než když píšete na klávesnici, a trvá to déle, proto se text napsaný rukou lépe pamatuje
  • Psaní rukou také zvyšuje kreativitu a zlepšuje kognitivní funkce mozku =)

Jak začít?

Pořiďte si blok, ideálně tečkovaný (na značce tolik nezáleží, ale dobré je, když mají papíry gramáž 100 – 120g/m2), nebo, pokud jste jako já, sáhněte do police / šuplíku a vytáhněte jeden blok ze zásoby. Poslední dobou mě docela láká si tečkovaný papír vytisknout doma (v souborech ve skupině Bullet Journal jsou ke stažení) a svázat si je přesně tak, jak bych chtěla. 

Na první stránce je vhodné umístit kontakt, kdyby náhodou došlo ke ztrátě diáře a našel ho někdo poctivý.

Poté umístěte rejstřík, jak tomu říká autor, mě přijde možná lepší pojmenovat to obsah, ale nechám to na vás.

Rejstřík / obsah slouží k pozdější orientaci v bloku. K tomu je potřeba si stránky číslovat. Stačí pár stránek předem.

A pak už začnete. Kdykoliv. Pro jistotu bych na rejstřík / obsah nechala volný celý jeden list (tedy dvě stránky) a na dalším listu bych začala jednou z kolekcí.

Kolekce je souborný název pro různé oblasti života, které chcete v diáři zaznamenat. Pro inspiraci, tohle jsou mé kolekce:

  • Spoření
  • Perioda
  • Léky
  • Neutrácecí výzva
  • Důležitá data
  • Dvoutýdenní plán na vaření a nakupování
  • Minimalistické výzva
  • Adresář
  • Měsíční fáze
  • a možná mě ještě nějaké napadnou =)

Každou vybranou a vytvořenou kolekci si zapište do rejstříku. Jasně, že ten aktuální rok budete vědět, kde co máte, hlavně co se kolekcí týče, ale během roku můžete dostat nějaký boží nápad, tak si ho zaznamenáte a v rejstříku si u položky „nápady“ budete zapisovat stránky a až přijde krize, budete vědět, kam sáhnout pro inspiraci. Plus metoda počítá s tím, že si jednotlivé zápisníky budete chtít procházet i po letech a abyste se v nich neztratili, tak právě k tomu tam máte ten rejstřík.

Není dobré sledovat toho příliš mnoho, mohlo by vás to zahltit a to nechceme. Dobré je, že když se vám nějaká kolekce nebude líbit, do dalšího sešitu ji nedáte. A naopak tam můžete dát jinou.

Za mě je určitě vhodné dát za kolekce roční přehled. Ne všichni holdují dlouhodobému plánování, ale věřte mi, hodí se mít na to prostor.

Jakmile budete mít všechny kolekce, je čas na běžné dny. Já začínám měsíčním přehledem. Ano. Mám roční přehled a k tomu i každý měsíc má svůj vlastní přehled. Ten má totiž víc místa. Roční přehled je jen na ty nejnutnější zápisky, kdežto u měsíčního se vejde i nějaká poznámka.

Samozřejmě se může časem ukázat, že oba neuživím, to je v pořádku =)

A teď už ty jednotlivé dny!

Novou stránku začnete nadpisem „středa, 25. 9. 2019“, například, samozřejmě začněte v aktuální den.

A zapisujte všechno. Jako fakt všechno. Prostě všechno!

  • Úkoly
  • Myšlenky
  • Nápady
  • Co se vám podařilo
  • Schůzky
  • Plány
  • Co vám udělalo radost

Nebojte se zmatku. Večer se to všechno urovná.

Každý večer si udělejte čas na sebe a svůj Bullet Journal. Z aktuálního dne si přepište budoucí úkoly do měsíčního přehledu, případně do ročního (s číslem strany, na které je zadání). Udělejte si poznámky do kolekcí, pokud nějaké jsou.

Zvýrazňovačem bych obtáhla body, ve kterých jste zaznamenaly to, co vám udělalo radost =)

A pokud máte zaznamenány úkoly na následující den, je čas ho začít. Je jedno, kde na stránce váš zápis končí. Další den prostě oddělte, udělejte mu nový nadpis („čtvrtek, 26. 9. 2019“) a pokračujte.

V tomhle je totiž jedno z kouzel BuJa – žádný omezený prostor. Nevím jak vy, ale já nemám všechny dny stejné. Některé dny se mi do předtištěné kolonky nevejdou a někdy nemám, co bych tam psala a mám blbej pocit z prázdného místa. To se v BuJo nestane. Nikdy. 

No a takhle jedete, dokud máte v bloku místo. Metoda zohledňuje i provázání mezi jednotlivými bloky, to tu vysvětlovat nebudu, protože jsem to úplně nepochopila… =) Ale v knize to najdete.

Zkrátka jsem metodou unešená a doufám, že mi vydrží! Jak jsem říkala na začátku, že jsem nechtěla měnit svůj Filofax za další diář, tak nemusím. Zjistila jsem totiž, že na Fleppi si můžu objednat i tečkované listy přímo do mého Maldenu! A nechala jsem si je udělat krapítek vyšší, takže se mi tam vejde víc zápisků <3

A to by myslím mohlo jako seznámení s touhle metodou stačit. Snad jsem vás moc nezahltila, snažila jsem se to podat polopaticky, ale knihu to prostě nemůže nahradit!

Málem jsem zapomněla!

A co? No odpověď na otázku z nadpisu – Jak vám může pomoci? Díky jednom večernímu úkonu vám dá jasný a nevyvratitelný důkaz toho, kolik jste schopní toho za jeden den stihnout a udělat. Vy si totiž každý večer odškrtnete vyřešené úkoly, přežité zubaře, uklizenou koupelnu… A všechno tohle vám připomene, že nemarníte čas, že se někam posouváte a že to, co děláte, má smysl a hmatatelné výsledky.

Ovšem pozor, není smyslem odškrtnout úplně vše, co si napíšete. Některé věci přesunete do budoucnosti a některé můžete s úplně klidným svědomím škrtnout a nikdy neudělat. Protože prostě ztratili svou důležitost. A je to tak v pořádku, papír snese všechno, i změnu plánu =)

Máte otázky nebo vlastní zkušenosti? Sem s nimi =)

Doktoři mě klasifikovali jako neplodnou. Přesto jsem přirozeně otěhotněla a poté porodila krásnou zdravou holčičku. Jak jsem to dokázala? Rozptýlila jsem svou pozornost a začala jsem se těšit ze života! A teď to učím další ženy, které touží po spokojeném a naplněném životě.
Napsala jsem k tomu Rozptylovací sešit.
Více si o mně můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.